Search This Blog

Loading...

FDTV #FaizalDzasrik

MPH QUILL MAGAZINE #FaizalDzasrik the purple author

BUY ONLINE : Book + eBook + etc via FAIZAL DZASRIK MERCHANDISE

Saturday, April 30, 2016

JOURNAL 007 : Arwah Tok Louie Muncul Dalam Mimpi


JOURNAL 007 : Arwah Tok Louie Muncul Dalam Mimpi   

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Salam Sejahtera & Salam Muhibbah

Kira-kira beberapa bulan yang lalu. Saya mendapat ‘mimpi pelik’. Dalam mimpi tersebut muncul ARWAH DATUK saya, bapa kepada Abah. Nama datuk saya ialah Mohd Alwee. Sesetengah surat lahir anak-anak Tok Alwee aka Tok Louie adalah ‘ALWEE’. Manakala sesetengah lagi tercatat ‘ALWI’. Kesilapan pendaftaran orang-orang dahulu yang mungkin tersalah ejaan. Berdasarkan sebutan panggilan, rata-rata akan mengeja ‘LUWI’ dan saya pula memilih ejaan ‘Louie’. Glamer sikit. Macam omputih. Hehehehe.

Datuk saya ini orangnya cukup baik tetapi sangat tegas dan amat digeruni oleh anak-anaknya. Orang-orang dulu, kan. Sangat bengis! Tok Louie adalah seorang pesawah padi, pekebun dusun dan juga memiliki kedai kopi ala ‘kopitiam’ di Kampung Teluk Sareh, Kampung Gajah. Beliau juga adalah Ketua Kampung yang berdedikasi tinggi.

Bakat penulisan saya sebenarnya diwarisi daripada Tok Louie. Gaya bahasanya SANGAT TINGGI dan MEMUKAU. Saya pernah terbaca surat-surat lama kiriman beliau kepada Abah. Ringkas, berbunga-bunga dan mendalam dengan maksud tersirat. Cerita tentang padi disambar burung… adik-adik masuk ke sekolah… dan sebagainya. Senang cerita. Kes seorang bapa yang meminta anak lelakinya yang bertanggungjawab mengirimkan wang bagi menampung jumlah ahli keluarga yang sangat besar. Biasa-lah tu. Sangat normal bagi saya. Abah-lah, anak lelaki tambatannya.

Arwah Tok Louie ini jika mendengar cerita dari sumber BERNAMA ‘Mama’, orangnya kemas dan jenis setiap kali makan pasti pinggan bersih-sebersihnya. Sekali lagi. Saya mewarisi ciri-ciri tersebut. Suka menghabiskan makanan di atas pinggan walaupun tidak sedap. Berbanding menantu-menantu lain, MAMA adalah menantu pertama berasal dari LUAR negeri PERAK. Sebagai rekod, hanya ada seorang lagi menantu yang berasal dari LUAR negeri PERAK. Menantu-menantu lain semuanya berasal dari negeri PERAK. Arwah Opah Zalikha saya, ‘Pro PERAKian’. Hmmmm…
Sedangkan, Tok Louie sebenarnya menyayangi Mama dan amat menghargai Arwah Nenek Dzajidah, mak kepada Mama.

Secara keseluruhannya, saya amat menyayangi Tok Alwee (bapa kepada Abah) dan Nenek Dzajidah (mak kepada Mama). Mereka berdua ‘grandparents’ yang sangat baik terhadap saya. Sayang sekali mereka berdua terlalu awal pergi meninggalkan dunia. Tok Alwee meninggal dunia ketika saya berusia 5 tahun dan Arwah Nenek Dzajidah pula pada ketika saya berusia 12 tahun.

Jarang-jarang sekali saya termimpikan Arwah Nenek Dzajidah. Hanya beberapa kali, saya termimpi arwah Nenek bertelekung putih bersih dan memakai baju kurung. Nenek pandang saya lalu tersenyum manis dan tenang. Saya yakin Arwah Nenek Dzajidah bahagia berada di Syurga. Amin Ya Rabbal Al Amin.  

Tidak pernah langsung berlaku sebelum ini, saya termimpikan Arwah Tok Louie. Kira-kira beberapa bulan lalu, saya termimpikan Tok Louie berkopiah, berkemeja petak-petak dan berkain pelekat petak-petak. Imej sebenar Tok Louie ketika masih hidup. Wajah ceria tetapi penuh kesungguhan dan pengharapan. Dalam mimpi tersebut, Tok Louie datang dari arah belakang dan menepuk-nepuk bahu saya.
“Kamu jagey mok kamu baek-baek yea.”
Translasi |Kamu jaga mak kamu baik-baik ya|
Pesanan ringkas beliau dalam loghat bahasa Perak Tengah.

Dua minggu kemudian. Sekali lagi saya mendapat MIMPI yang sama. ADEGAN yang sama. PESANAN yang sama. Diucapkan dengan terang dan jelas oleh Tok Louie dalam mimpi saya. Buat kali kedua. Seperti ulang tayang semula. Saya terpana dan mula mengambil serius. Saya berkata pada diri sendiri.
“Eh! Kenapa Tok Louie tak sebut nama ABAH? Dua kali dia pesan kat aku. Suruh jaga Mama. Tak sebut pun nama Abah.”
Sebagai makluman, Abah sebenarnya anak lelaki kebanggaan Tok Louie.

Saya mendiamkan diri sahaja.
Adakalanya pada ketika dalam sesuatu perbualan, saya dan Abah akan menjadi ‘tegang’ atas isu-isu tertentu. Saya menceritakan semula mimpi tersebut kepada Abah. Abah sangat terpana dan begitu terkesan. Cukup jelas berasa tertekan dan bengang.    

Abah mula membuat pelbagai andaian mistikal yang menjangkakan masa hadapan. Termasuk merasakan diri sendiri akan pergi meninggalkan dunia. Pathetic! Saya langsung tidak bersetuju. Bolehkah kita menjangkakan masa hadapan? TIDAK. Itu adalah sepenuhnya urusan Allah swt atas kehendak-Nya. Mengapa cepat menyerah kalah?   

Just think. Tanpa pernah memikirkan Tok Louie, figura yang saya sangat hormati ini tiba-tiba hadir dalam mimpi menyampaikan DUA KALI PESANAN penting yang sama untuk saya. W-H-Y. Three letters. One big question. WHY?

Saya berbakat sebagai STORY TELLER. Saya akan memberitahu cerita yang berkesan. Oleh sebab itu, Tok Louie muncul dan menyuruh saya menyampaikan amanat yang penting ini. Bukan untuk saya seorang sahaja tetapi pastinya untuk Abah juga. Sebagai tanda ingatan dan pengajaran daripada orang yang berpangkat lebih tua. Abah terkesan, kan? Hehehehehe. Hati Abah ‘cukup terasa’. Sudah tiba masanya untuk SEDAR dan saling sayang menyayangi antara satu sama lain. Bukan salah saya. Saya hanya menyampaikan pesanan Arwah Tok Louie sahaja. Hehehehe.  

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang,
Saya terima amanat ini dengan sebaik-baiknya. Insya-Allah.

Tok,
Sudah semestinya Peyzaey (Faizal) akan jaga Mama sebaik-baiknya. Peyzaey kan sayangkan Mama. Insya-Allah. Pesan Tok tu akan Peyzaey pegang sampai bila-bila.
Termasuk Abah*. Ya. Kedua-duanya sekali.
Doakan semoga rezeki Peyzaey bertambah-tambah ya. Supaya mampu menjaga kedua-duanya sekali. Insya-Allah. Amin.

Salam Dari Dunia,
Cucu-ende Tok Louie. Peyzaey Dasherik aka Boboi. Novelishta.
  
Penilaian anda sebagai pembaca.
Apakah cerita mimpi saya ini sebenarnya BENAR atau TIDAK BENAR?
Ya. Ia sebuah cerita yang benar. Bukan fiksyen.
Scary, kan? Hehehehe.
Perghh! #faizaldzasrik

Semoga roh-roh semua arwah grandparents saya dicucuri rahmat oleh Allah swt.
Allahyarham Mohd Alwee Abdul Manap – Bapa kepada Abah (Tok Louie, 1987)
Allahyarhamah Hajah Dzajidah Shaarin – Mak kepada Mama (Nenek Jidah, 1994)
Allahyarhamah Hajah Zalikha Haji Ngah Mat Noh – Mak kepada Abah (Opah Zai, 2007)
& akhir sekali, Allahyarham Haji Mohd Affandi Haji Abdul Wahid** - Bapa kepada Mama (Tok Fendi, 2016)

AL-FATIHAH. Amin.

**Sehari selepas post ini diterbitkan, Arwah Tok Fendi meninggal dunia. 

#faizaldzasrik 
FDmerch + FDFC + FDent
Tube + IG + Tweet + Cloud + Pin + Reads + Space 

Monday, April 25, 2016

JOURNAL 006 : Lucky No.6 & Secret Admirer


JOURNAL 006 : Lucky No.6 & Secret Admirer   

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Salam Sejahtera & Salam Muhibbah

Saya selalu berkait rapat dengan angka 6. Entah-lah. Mungkin secara kebetulan sahaja. Apabila ingin menulis JOURNAL 006, saya sengaja menyediakan ‘topik khas’ yang berkaitan dengan saya dan angka 6. Saya ingin mengimbas semula pengalaman-pengalaman lalu yang berkaitan dengan angka 6.

6 KALI MENDAPAT TEMPAT KE-6 DALAM KEPUTUSAN PEPERIKSAAN DI SEKOLAH
SK Pengkalan Tentera Darat (SKPTD), Sungai Besi, Kuala Lumpur 
- Darjah 1 (1989) : Semester 1 & Semester 2
- Darjah 2 (1990) : Semester 1
- Darjah 3 (1991) : Semester 1

- Tingkatan 2 (1996) : Semester 1

- Tingkatan 4 (1998) : Semester 2

Keseluruhannya sebanyak 6 kali saya mendapat tempat ke-6.
Huh! Hehehehe.

Selain ke-6, saya pernah juga 2 kali mendapat tempat ke-2 iaitu di
SK Pengkalan Tentera Darat (SKPTD) – Darjah 2 (1990) : Semester 2 (Yeay! Dapat Hadiah Majlis Akhir Tahun) & juga di SK Pengkalan Tentera Darat (SKPTD) – Darjah 4 : Semester 1.

Pernahkah saya mendapat Tempat Pertama #1 dalam peperiksaan di sekolah?
Ya. Pernah. Secara kiraan aggregat dan markah tertinggi peperiksaan semester terakhir (percubaan SPM) sebagai pelajar sekolah di Tingkatan 5 – SMK Anderson, Ipoh, Perak (1999) beberapa bulan sebelum menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Pada mulanya saya sendiri tidak begitu mengambil endah. Rakan baik sekelas saya, Hasrul Hisham yang tekun membuat carta kiraan markah-markah setiap rakan kelas sebagai perbandingan kedudukan. Selepas dihitung segala aggregat dan markah, Hasrul memberitahu saya. “Dzasrik, hang sebenarnya dapat Nombor 1!”
Sayang sekali, tiada hadiah diberikan. Pihak pengurusan SMK Anderson mengadakan Hari Penyampaian Hadiah Kecemerlangan untuk para pelajar pada setiap semester pertama, bukan semester kedua (akhir). Saya terlepas! Huhuhuhu.

Tidak mengapa-lah. Saya sendiri pun tak kisah sangat-lah. Apa yang penting, impian saya sekali seumur hidup ketika menjadi pelajar sekolah ingin menjadi pelajar Nombor 1 dalam kelas telahpun tercapai. Alhamdulilah. Saya sangat bersyukur. Jika disemak semula rekod kemasukan saya ke 2 Sekolah Kebangsaan dan 4 Sekolah Menengah Kebangsaan, saya adalah pelajar di KELAS PERTAMA setiap sekolah. Saya sangat bersyukur. Alhamdulilah. Rezeki daripada Allah swt. Terima kasih. Hehehe. 

Oh! Saya belum habis cerita lagi. Sungguhpun saya tidak menerima sebarang hadiah sebagai pelajar Nombor 1, pihak SMK Anderson sebenarnya telahpun memberikan hadiah jauh lebih bermakna kepada saya. Saya menerima surat tawaran rasmi melanjutkan terus ke Tingkatan 6 di SMK Anderson, Ipoh.

Hanya DUA pelajar sahaja dari kelas 5VT1 yang terpilih dan diberikan surat tawaran rasmi tersebut sebelum mengambil peperiksaan SPM sebenar. Saya dan sahabat kesayangan saya, Mizi. Alhamdulilah. Terima kasih. Rezeki kami berdua. Saya masih menyimpan surat tawaran rasmi itu dalam fail kompilasi sijil-sijil ko-kurikulum dan sentiasa dikepilkan sebagai salinan bersama resume permohonan kerja.

‘Jodoh’ dan rezeki sudahpun ditakdirkan. Kami berdua bukan berada di Tingkatan 6, tetapi berjaya mara ke Kolej Matrikulasi Pulau Pinang (KMPP) atas kehendak-Nya. Alhamdulilah. Yeay! Yabedabedoo. Hehehe. I love KMPP!

Yang Ke-6 di Pertandingan TALENTIME
Lokasi : SMK Abdul Jalil, Hulu Langat, Selangor
Tingkatan : 2 (1996)

Apabila ‘Secret Admirer aka Miss Secret’ saya sedang mengetuk pintu kelas tingkatan 2 Akek. Kelihatan seorang gadis bertudung kemas yang sebenarnya berambut panjang kerinting asli sedang meminta izin daripada cikgu kelas. Orangnya sangat cantik dan eksotik.  
“Siapa nak masuk TALENTIME? Siapa pandai menyanyi, boleh cuba masuk.” Kata Cikgu Kelas yang sedang mengajar di kelas.
Saya terus bangkit dari kerusi dan terus bertemu Miss Secret di luar kelas. Serius, kami berdua tersipu-sipu malu. Comel orangnya. Saya pun bertanya.

“Kalau nak masuk, berapa ringgit nak kena bayar?”
“Dua ringgit.”
Sopan dan malu-malu. Aceyceyceh! Sangat suka melihat riaksinya pada  ketika itu. Sebenarnya, Miss Secret baru sahaja selang beberapa minggu sebelumnya telahpun menghantarkan sepucuk ‘surat cinta’ yang wangi, siap bersetem dan bercop Pos Malaysia ke alamat rumah saya. Padahal, Miss Secret sekeluarga tinggal hanya ‘sejengkal’ sahaja dari rumah saya. Hehehehe. Memang comel.

Saya praktis lagu LAMUNAN TERHENTI – Aris Ariwatan. Kaset Minus One diusahakan oleh Abah dan pak cik saudara saya, Cik Poi Nuar. Cetakan eksklusif dalam satu kaset kosong bersama lagu-lagu ‘stand by’ lain dari kedai kaset di Chow Kit Road, Kuala Lumpur.  

Saya ada satu masalah besar. BAJU GLAMOR takde! Nak pakai baju apa ni? Saya selongkar wardrobe Abah. Saya terjumpa kemeja, baju kot dan tali leher. Selendang Mama dijadikan bandana, ikat di kepala. Saya juga pakai tali pinggang besar bertulis ‘CHARACTER’, pemberian Aunty Lynn (Haleeda, Naib Juara Gegar Vaganza Musim Pertama) dan kasut but kulit hitam Abah yang bersaiz kecil dan sempit. Pakaian yang asalnya milik saya hanyalah seluar jeans dan seluar dalam sahaja. Hahahaha. Mix and match. Sehari sebelum konsert pertandingan, saya ‘fitting’ depan cermin.
“Wah! Boleh-lah ni. Apa yang ada. Ni pun dah macam artis ni.” Hahahaha.


Zaman gunjeng saya ketika menyertai Talentime SMK Abdul Jalil, Hulu Langat (1996). Hehehehe. Dah habis hati dah masa ni. Rasa macam jadi artis. Hehehe.

Pada hari pertandingan, saya dan para peserta mencabut undian giliran. Kertas undian saya berangka No.6. Saya mendapat giliran ke-6! Miss Secret pun mencabut undian juga. Aik! AJK kutip yuran pun masuk bertanding juga? Hehehe. Best! Best! Best! Miss Secret mendapat angka giliran PERTAMA! Dia akan menyanyi dulu. Hehehehe. Miss Secret menyanyikan lagu DENDAM DALAM DIAM – Nora. Cantik dan sopan berbaju kurung.

Kemudian tiba giliran saya pula ‘naik sheikh’ di atas pentas. Persembahan seikhlas hati dan sebaik mungkin. Konsep ‘tanggal baju kot’ ya masa tengah ‘bridge’ lagu tu. Nampak tak? Persis Dato’ M. Daud Kilau, kan? Hahahaha. Bila cerita balik dengan kawan-kawan sekolah sampai sekarang dia orang tergelak-gelak sebab masih mengingatkan gaya ‘showmanship’ saya semasa TALENTIME itu. Hahahaha. Epik okey.

Selepas giliran saya, turut bertanding adalah ‘IJA Anak Pakcik Aziz Embong’, penjual sengkuang bersos kacang depan rumah sendiri. Jiran tetangga saya. Selalu dapat makan sengkuang percuma. Hehehe. Saya lupa Ija (saya anggap macam adik sendiri) menyanyi lagu apa. Jika tidak silap, Ija menyanyikan lagu MENITI HARI – Amy Mastura. Apa yang saya ingat, semasa bergerak ke lokasi pertandingan di sekolah pada hari Sabtu. Saya, Ija, Khaty dan beberapa orang lagi jiran tetangga berombongan ke sana. Hehehe.

Pertandingan yang asalnya hanya mungkin 20 lebih orang seingat saya bertukar hingga 40 lebih peserta. Kemasukan tambahan secara ‘walk-in’. Naik pitam juri-juri yang mengadili pertandingan terdiri daripada Cikgu-Cikgu Sekolah yang muda-mudi. Paling saya ingat, ada 4 orang yang menyanyikan lagu sama dan yang sedang hangat pada masa itu, MAHLIGAIMU DARI AIR MATAKU – Lestari. Tiga lelaki dan satu tomboi. Hehehehe.

Apabila keputusan hendak diumumkan, kami para peserta berdiri bersama-sama di atas pentas. Saya ternampak 3 hadiah hamper dan berpuluh-puluh telur rebus bercawan kaca porselin seperti hadiah pemberian orang kahwin. OMG! Dalam fikiran saya.
“Gila! Nak mampus. Kalau aku kalah, lepas tu dapat telur rebus je. Habis punah karier nyanyian aku. Cett!” Saya sangat NERVOUS aka gementar. Hehehehe.   

Pengacara majlis mengumumkan penerima hadiah telur rebus terlebih dahulu. Huh! Satu per satu nama peserta dipanggil, nama saya langsung tidak disebut. Tinggal TOP 3. Saya salah seorangnya! Hati saya sangat gembira tidak terkata. Sangat lega. Pada masa itu, saya langsung tidak kisah dapat nombor berapa pun, asalkan bukan dapat ‘telur rebus’. Hehehehehe.

Yeay! Saya diumumkan sebagai pemenang TEMPAT KEDUA #2 (Naib Juara). Dapat hamper. Yeay! Alhamdulilah. Syukur ke hadrat Ilahi. Saya bukan pemenang telur rebus. Hehehehehehe. Punya-lah seronok naik bas CITYLINER merah pulang ke rumah di Taman Sri Nanding, sambil pegang hamper. Semua orang dalam bas pandang ke arah saya. Bangga wo! Kartun betul. Hahaha.

Saya tidak ingat siapa pemenang tempat KETIGA, tetapi masih ingat Sang JUARA. Seorang gadis senior yang bersuara soprano. Dia menyanyikan lagu CURIGA – Ning Baizura. Rezeki, kan. Perghh!



Itu-lah ceritanya. Tuah saya pada angka 6. Kebetulan sahaja. Bagi saya semuanya atas rezeki dan ketentuan Allah swt. Jangan sesekali percaya pada angka. Percaya kepada Allah swt.

Pada kesempatan menulis JOURNAL ini, saya ingin menyampaikan mesej penting kepada seseorang yang sebenarnya sangat menarik dan comel dalam hidup saya.

Miss Secret
Ucapan teristimewa untuk Miss Secret,
Maafkan saya.
Saya hanya sempat membalas surat awak hanya sekali sahaja. Itupun setelah awak sekeluarga berpindah ke negeri lain. Surat cinta yang awak telah berikan itu sangat bermakna kepada saya sebagai seorang lelaki. Sekurang-kurangnya sekali seumur hidup, saya pernah benar-benar diminati oleh seorang gadis. Sejujurnya saya terlalu naif pada ketika itu. Belum cukup akal dan berkebolehan bagi meluahkan apa yang terpendam di hati.

Saya mahu memberitahu sesuatu yang penting kepada awak. Awak sangat cantik. You’re so beautiful. Saya ikhlas. Sangat comel, berkulit putih dan berambut kerinting perang asli. Unik dan lain daripada yang lain. Sejujurnya saya juga amat menyukai awak tetapi pada ketika itu saya sangat pemalu. Saya tidak tahu bagaimana hendak memberitahu awak.

Maafkan saya kerana mengambil masa terlalu lama ingin memberitahu apakah perasaan sebenar saya kepada awak. Saya akan sentiasa ingat awak sebagai gadis cantik yang berjaya membuatkan saya tersenyum dan berasa bangga apabila memikirkan soal cinta. Saya yakin dan berdiri tegap. Dihargai dan dihormati. Juga dikasihi.

Masa telahpun berlalu begitu jauh meninggalkan usia remaja kita. Saya berharap kisah pengalaman yang sangat comel ini dijadikan sebagai antara kenangan terindah dalam kehidupan kita berdua dan rakan-rakan yang lain. I really adore and appreciate you as my special friend.

Saya sangat menghormati awak. Terima kasih atas rasa cinta yang pernah awak curahkan kepada saya pada ketika itu. Alhamdulilah. Saya sentiasa akan mendoakan semoga awak bahagia bersama keluarga tercinta. Insya-Allah. Amin.    

Ikhlas Daripada Saya,
FAIZAL DZASRIK
aka Along anak Tauke Ais Krim Malaysia Jalan Nilam 1/1 

Jeng! Jeng! Jeng!
Apakah pengisian-pengisian istimewa yang terkandung dalam surat cinta pemberian Miss Secret?

Aik! Mana boleh bagitau korang semua benda. Itu RAHSIA sejarah saya bersama Miss Secret okey. Hahahahaha. Daaaaaaa. Perghh! #faizaldzasrik   

#faizaldzasrik 
FDmerch + FDFC + FDent
Tube + IG + Tweet + Cloud + Pin + Reads + Space 

JOURNAL 005 : Happy Birthday Meen!


JOURNAL 005 : Happy Birthday Meen!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Salam Sejahtera & Salam Muhibbah

Wo! Masa berlalu dengan begitu pantas. Sedar tak sedar, Meen dah besar dah. Dulu Meen ni masa kecik-kecik berjalan tertonggek-tonggek. Patut-lah tonggek. Jenis kaki jalan berjinjit. Bila dah besar, dia memang kaki melaram ‘high heels’. Tak padan debab. Hehehehe.

Ingat lagi masa kecik-kecik dulu. Masa tu Meen ni umurnya adalah dalam dua atau tiga tahun cemtu. Dia masuk ke kedai BATA. Tanggalkan selipar yang dia tengah pakai. Dia pergi kat rak selipar kedai BATA tu, di-ambik-nya selipar baru yang dia berkenan. Selipar sample yang tak berikat dengan tali plastik. Pakai sendiri tu… senyap-senyap. Kemudian blah! Terus keluar kedai. Muka macam tak bersalah je. Main rembat masuk kedai orang, lepas tu keluar tak bayar. Hahahaha. Bila Mama suruh tanggalkan kasut tu, dia mengamuk bagai nak rak. Jadinya, Mama terpaksa-lah beli jugak selipar baru tu. Orang kedai gelak-gelak je tengok gelagat Meen. Budak kecik, kan. Bukannya tahu apa benda pun. Tak cukup akal lagi. Hehehe.

Saya pernah ‘imagine’ kot-kot suatu hari nanti anak-anak Meen pulak, kebetulan mengikut perangai macam maknya yang kaki melaram. Mampus saya! Kalau takde duit dalam poket, habis-lah. Meraung-lah anak Meen tu nanti dalam kedai kalau bawak pergi berjalan-jalan. Nak mainan ke, nak kasut ke… memang terpaksa beli. Hahahaha. Habis-lah anak Meen tu jadi ‘bahan mainan’ saya nanti. Mesti kena sakat cukup-cukup. Silap-silap gaduh. Alah! Sekejap je tu. Dia tengok je saya (future Pak Long aka Uncle Dzas) nak keluar berjalan-jalan, muka dah tak senang duduk. Gerenti nak ikut. Silap-silap panjat pagar. Meronta-ronta nak ikut. Hahahahaha. Itu-lah perangai Si Meen masa kecik-kecik.

Meen ni, masa kecik-kecik sebenarnya tahu respek saya sebagai Abang. Dia tak pernah usik mainan-mainan saya. Serius, memang tak pernah. Bila dia tahu, itu barang saya memang dia takkan usik. Satu perangai dia yang dilatih oleh Mama.

Satu lagi perkara yang menjadi persamaan kami berdua beradik, apabila kami ni memang bercakap pelat masa kecik-kecik. Meen kalau nak susu, dia akan cakap “Meen nak SOSOK.”. Susu jadi SOSOK. Buruk gila bunyinya. Hehehehe. Banyak lagi ler, perkataan-perkataan pelik yang menjadi mainan gurauan kami berdua apabila mengenangkan zaman ‘kecik-kecik’. Hahahaha.



Apa yang membuatkan saya bangga dengan Meen, dia adalah seorang pekerja yang cukup baik dan berdedikasi. Dihargai dan disayangi oleh rakan-rakan sekerjanya. Alhamdulilah. Saya berasa puas. Saya amat lega apabila melihat MEEN ‘sudah lepas’ ke satu peringkat yang dia boleh berdikari sendiri pada masa hadapan. Mengenangkan nasib diri sendiri, saya hanya mampu terus berusaha dan sentiasa berdoa untuk diri sendiri pula. Saya amat berharap giliran saya pula KEMBALI menjelma. Insya-Allah. Amin.  

Saya masih ingat. Antara kata-kata Meen yang menyentuh perasaan saya buat selama-lamanya.
“I don’t feel you like my brother. You are more like a FATHER to me.” Sangat mahal nilainya apabila seorang adik berkata begitu kepada abangnya. Saya merasakan tanpa disengajakan saya berjaya mengisi kekosongan dan kekurangan yang diperlukan oleh seorang anak perempuan dengan sebaik-baiknya. Alhamdulilah. Memang saya langsung tak menjangkakan Meen akan berkata-kata begitu suatu hari nanti. Terima kasih. Love you, Meen.  



Dear Meen,
Thanks for your support and kindness.
I just wanna be happy.
You deserve it now. I’ll deserve it SOON. Insya-Allah.
8 April – 11.15 pm – My Beloved Aries Sister was born.  
Happy Birthday Meen! Me and Mama love you so much. :)
Perghh! #faizaldzasrik



#faizaldzasrik 
FDmerch + FDFC + FDent
Tube + IG + Tweet + Cloud + Pin + Reads + Space 

Wednesday, April 20, 2016

#FaizalDzasrik World Music Chart 05/2016

#FaizalDzasrik World Music Chart
05/2016

  1.  Hello – Adele : United Kingdom |NEW|
 


6.  Kiss It Better – Rihanna : Barbados |NEW|exp   
7.  Sorry – Justin Bieber : Canada |NEW|
8.  Always – t Yoon Mi-rae : South Korea |NEW|
9.  The Way Back – One OK Rock : Japan |NEW|

11. #Supergirls – De Fam : Malaysia |NEW|
12. Quand C’est? – Stromae : Belgium |NEW|
13. Castle – Halsey : USA |NEW|
15. Work – Rihanna feat. Drake : Barbados + Canada |NEW|
16. Salam Alaikum – Harris J : United Kingdom |NEW|
17. Try Everything – Shakira : Colombia |NEW|
18. Pillowtalk – Zayn : United Kingdom |NEW|
19. Stitches – Shawn Mendes : Canada |NEW|
20. Syurga – Alyah : Malaysia |NEW|

  2.  Kun Anta – Humood Kuwait |NEW|

23. Alter Ego – Minus One : Cyprus |NEW|
24. I Stand – Gabriela Guncikova : Czech Republic |NEW|
25. Walk On Water – Ira Losco : Malta |NEW|
27. Cinta Harus Seksi – Amelina : Malaysia |NEW|
28. Kau Memilih Dia – Cakra Khan : Indonesia |NEW|

31. Cheap Thrills – Sia feat. Sean Paul : Australia + Jamaica |NEW|
32. 7 Years – Lukas Graham : Denmark |NEW| 

33. Hymn For The Weekend – Coldplay : United Kingdom |NEW|
BEST VIDEO 05/2016 
(Click Here : Official Music Video)

34. Beautiful – Superfly : Japan |NEW|
35. Youth – Troye Sivan : South Africa |NEW|
37. Girl A – Alexandros : Japan |NEW|
38. Hidup Dalam Mati – Syamel : Malaysia |NEW|
39. Going Home – Color Blind : Thailand |NEW|
40. Lighthouse – Nina Kraljic : Croatia |NEW|

42. You’re So Fine – CNBLUE : South Korea |NEW|
43. Bidadari Jiwa – Danang : Indonesia |NEW|
44. I’m In Control – AlunaGeorge feat. Popcaan : United Kingdom + Jamaica |NEW|
45. Heatwave – Robin Schulz feat. Akon : Germany + Senegal |NEW|
46. Faded – Alan Walker : Norway |NEW|
47. J’ai Cherche – Amir : France |NEW|
48. Sound Of Silence – Dami Im : Australia |NEW|

51. Miracle – Samra : Azerbaijan |NEW|
52. Breathe – Lee Hi : South Korea |NEW|
53. LoveWave – Iveta Mukuchyan : Armenia |NEW|
55. Say Yay! – Barei : Spain |NEW|
57. Team – Iggy Azalea : Australia |NEW|
58. Last Dance – One OK Rock : Japan |NEW|
59. Black Lake – Bjork : Iceland |NEW|
60. The 7th Sense – NCT U : South Korea |NEW|

Malaysia Top 6 (MT6ix)

     
 

1.  Crush – Yuna feat. Usher : Malaysia + USA |NEW|
#FDWMC 3. GOLD 05/2016 

MT6ix 05/2016 


2.  #Supergirls – De Fam : Malaysia |NEW|
3.  Syurga – Alyah : Malaysia |NEW|
5.  Cinta Harus Seksi – Amelina : Malaysia |NEW|
6.  Hidup Dalam Mati – Syamel : Malaysia |NEW|
#FDWMC 
RECORD of the Year 2016

DIAMOND
05/2016| Hello – Adele : United Kingdom

PLATINUM
05/2016| Kun Anta – Humood : Kuwait

GOLD
05/2016| Crush – Yuna feat. Usher : Malaysia + USA

MT6ix
05/2016| Crush – Yuna feat. Usher : Malaysia + USA

BEST VIDEO
05/2016| Hymn For The Weekend – Coldplay : United Kingdom

 {Special Music Appreciation}

 
‘Trab Dai’ adalah lagu pembukaan drama bersiri paling terbaik pernah ditonton oleh saya berjudul Luerd Kattiya (The Princess). Drama bersiri ini pernah ditayangkan di slot Teater ASEAN – RTM TV2 pada tahun 2004. Jalan cerita yang sangat bagus, menarik dan meruntun jiwa. Perfect Score 100%! Drama bersiri ini akan terus diingati oleh saya sebagai ‘masterpiece’ yang terhebat pernah disiarkan di stesen-stesen televisyen sekitar rantau Asia Tenggara khususnya di Thailand dan Malaysia.  


#FaizalDzasrik World Music Chart
adalah carta muzik amatur yang menghimpunkan lagu-lagu terkini dan terbaik dunia pilihan eksklusif oleh Faizal Dzasrik.
Setiap penilaian sepenuhnya berdasarkan kreativiti, potensi dan kualiti tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak.
#FDWMC adalah keikhlasan hati Faizal Dzasrik sebagai pencinta seni muzik tempatan dan antarabangsa.
Dengan mesej dan harapan supaya dapat menyatu padukan masyarakat dunia dengan semangat menghargai dan menyayangi antara satu sama lain.
#OneWorldOneLove

#Perghh! #faizaldzasrik

#faizaldzasrik 
FDmerch + FDFC + FDent
Tube + IG + Tweet + Cloud + Pin + Reads + Space 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...